מעוניינים בייעוץ ראשוני?

אל תחכו, השאירו פרטים ואחזור בהקדם:




    Israel win

    התמודדות עם גיל ההתבגרות

    הם מתחילים ללכת בשביל ארוך וחשוך שהם אינם יודעים לאן הוא מוביל ומתי הוא מסתיים. טומן בחובו שינויים, פחדים, התרגשות ואדרנלין. הם נכנסים לשם אדם אחד, ויוצאים אדם אחר לגמרי. אז מי אתה גיל ההתבגרות, ואיך מתמודדים איתך?

    התמודדות הורים עם גיל ההתבגרות היא בהחלט לא פשוטה. קעקועים, סיגריות ועוד שלל תופעות שפתאום עולות על סדר היום מבלי שהכינו אתכם שתצטרכו להתמודד איתן. חשבנו שאנחנו מכירים את הילדים שלנו אחרי לפחות עשור של ניסיון בטיפול ובחינוך שלהם, ועכשיו אנחנו מגלים שאנחנו למעשה איננו יודעים דבר.

     

    שושי הרשקו, מדריכת הורים ומשפחות בעלת ניסיון עשיר של עשרות שנים בטיפול במתבגרים והוריהם מתארת את גיל ההתבגרות כשלב התפתחותי לא רק עבור הילדים, אלא גם עבור ההורים.

    התמודדות הורים עם גיל ההתבגרות היא קודם כל הבנה. גם אנחנו היינו שם, ואם ננסה להיזכר בעצמנו נבין מה עומד מולם. פתאום הגוף משתנה, גדלים פצעונים על הפנים ויש לנו הרגשה שכל העולם בוחן את הגוף שלנו ואלוהים יודע איך נקום מחר. ומה מבפנים? רגשות בוערים, הורמונים משתוללים, משברים קיומיים שרק אנחנו נבין ולא אף אחד אחר. אז אם לנו קשה להתמודד איתם, כמה קשה להם להתמודד עם עצמם? זה לא נגדנו, זה בעדם.

              

    התמודדות הורים עם גיל ההתבגרות, איפה מתחילים?

    השלב הראשון בהתמודדות הורים עם גיל ההתבגרות האימתני יהיה לבחור את המלחמות הנכונות. כשסדרי העדיפויות של ההורים לא חופפים עם הילדים, ברור שיהיו חיכוכים. אנחנו כהורים צריכים לשבת ולחשוב על מה חשוב לנו באמת, מהם הקווים האדומים שלנו ורק עליהם ממש להתעקש. וכל השאר? נסו לוותר, או לפחות לא לכעוס. הדברים שבעינינו חשובים, להם בטח קצת פחות. לא תמיד הם זוכרים, לפעמים קצת מתעצלים. נסו לדבר איתם ולהסביר שהעזרה שלהם נחוצה עבורכם.

    אם כבר הגעתם למצב שבו העניינים מתלהטים, קחו נשימה עמוקה ותעצרו. צרו דיאלוג שמכבד אותם גם אם הרוחות קשות. תדברו בנימוס, אל תרימו את הקול ותדעו לזהות מתי הגזמתם בתגובה. התנהגות הילד שלנו היא המראה שלנו, איך שהתנהגנו במשבר הזה, ככל הנראה תהיה אותה ההתנהגות שלו במשבר הבא. אם בחרנו להרים את הקול – הוא ירים את הקול ואם בחרנו להתנתק גם הוא יתנתק. האם זה מה שיקרב אותנו למטרה?

    אנחנו כבר איננו יודעים כיצד לפנות אליו, כיצד לחנך, היכן הסמכות מתחילה ובאיזה אופן צריך לתת. ההורות שהתאימה בגיל 7 לילד שלי, לא רלוונטית היום. התמודדות הורים עם גיל ההתבגרות מצריכה פיתוח מערך כלים חדשים המתאימים לילד שעובר תהליכים לא פשוטים.

    ואם גם זה לא עובד?

    שושי הרשקו, מעבירה סדנאות ומפגשים להורים המתמודדים עם גיל ההתבגרות ומרגישים חסרי אונים ללא כלים מתאימים. החשיבות של התערבות גורם מקצועי מוסמך חשובה היות ולא תמיד לנו כהורים יש תשובות לכל השאלות, הורות איננה רק יכולת אינטואיטיבית אלא כיום בעידן המודרני היא דורשת גם ידע. לא תמיד אנו יודעים מה טוב עבור ילדנו ולכן גם מה שחשבנו כי הוא נכון, מתברר כשגוי.

    המפגשים נערכים באופן אישי או זוגי בקליניקה או באמצעות שיחת וידאו. בנוסף שושי עורכת סדנאות לקבוצות הורים בנושאים שונים שביניהם גם ייעוץ להתמודדות הורים עם גיל ההתבגרות. כמו שאנו נעזרים באיש מקצוע לתיקונים ברכב, לסידור הציפורניים ולעבודות חשמל, כך גם לתפקיד החשוב בחיינו, הורות, ניעזר באיש מקצוע.

     

    שאלות ותשובות על התמודדות הורים עם גיל ההתבגרות

    + "כל יום אני טורחת לעשות כביסות, לתלות ולקפל וכשאני מגיעה לארון שלה כולו בלגן אחד שלם. הערתי לה מספר פעמים והיא בתגובה אמרה לי כי זה לא מפריע לה. זה משגע אותי! מה עליי לעשות?"

    • את מסדרת, טורחת, קונה ומשקיעה בבגדים עבורה ואת מרגישה חוסר התחשבות וההערכה מוחלט מהצד השני. ההרגשה מובנת ולא נעימה. אך, אם נתמקד בבעיה, נמצא גם את הפתרון. תגובתה הייתה שהעניין אינו מפריע לה, אז למי הוא כן מפריע? נכון, לך. זו בעיה שאת צריכה לפתור.

    בהנחה שהבת שלך ילדה טובה – מתייחסת יפה לאחיה, משתדלת להצליח בלימודים, מדברת בנעימות להוריה… האם באמת זו בעיה? אולי זאת מלחמה שאפשר לוותר עליה?

    יש לה סדרי עדיפויות שונים וכאוס שמתחולל בנפשה בתוך כל התקופה המעורערת שהיא חווה, הגיוני שאולי כרגע זה לא בראש מעייניה.

    ברגע שנבין זאת, התמודדות הורים עם גיל ההתבגרות תהיה קלה יותר.

    + "אני קם בבוקר והוא מול המסך וכשאני חוזר מהעבודה הוא עדיין שם. לא רוצה לדבר, לא רוצה לצאת מהחדר וכל פעם שאני אומר לו להפסיק זה נגמר בריב. איך גורמים לו להפסיק לשחק במחשב?"

    • העידן החדש בעל נורמות חברתיות חדשות. אם נסתכל על זה במובן החיובי, הילד מעסיק את עצמו, מנהל תקשורת עם חבריו וכך הוא חלק מהחברה. אי אפשר למנוע מהילד לשחק וגם לא נרצה לעשות זאת על מנת לא לפגוע בו.

    התמודדות הורים עם גיל ההתבגרות נותנת לנו זווית שונה לבחינת סיטואציות. אז מה כן נוכל לעשות?

    נוכל ליצור דיאלוג עם הילד בו תביעו את העמדה שלכם לגבי מה מתאים לכם, תשתפו אותו בהחלטות וביחד תגיעו לפשרה המתאימה לכלל הצדדים. זה יכול להתבטא במספר מוקצב של שעות גלישה במחשב, בהסכמה לביצוע פעילויות נוספות כמו ספורט בלו"ז היומי ולקיחת חלק במטלות הבית.

    כך הילד מבין שלצד משחקי המחשב הוא הסכים לאחריות שעליו לדאוג לבצע.

     

    לפגישת ייעוץ ראשונית

    השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם





      הסרטונים שלי

      לכל הסרטונים

      שאלות נפוצות - אתם שואלים אני עונה

      יועצת הורים וזוגיות

      אנחנו פשוט רבים על כל דבר, שני עולמות שונים שפשוט לא מתחברים. רציתי שנלך לייעוץ זוגי בצפון והוא לא מאמין בטיפול. אני לא יודעת מה לעשות, אולי עדיף כבר לפרק?
      כשאנו לא מרגישים טוב אנחנו הולכים להיבדק אצל הרופא או כשיש לנו דילמות פיננסיות אנחנו מתייעצים עם בנקאי.
      מסיים יום עבודה עמוס ומחכה להגיע הביתה. עד שסוף סוף אני מגיע, אני נכנס הביתה ומצטער שנכנסתי. כל המטבח מלוכלך, הסירים על השיש, הכלים בכיור והיא פשוט יושבת בסלון רואה טלוויזיה עם הילדים. חשוב לי לאכול ארוחת ערב במטבח מסודר ונקי ונדמה לי שלא אכפת לה בכלל ממה שחשוב לי או שהיא פשוט משאירה הכל לי. זה מוציא אותי מדעתי! מה עליי לעשות?
      מכאן הדרך קצרה. ריבים, צעקות, מילים לא יפות ובקיצור מהומת אלוהים שלא נזכור איך התחילה. מהומה שנמשכת ימים ואף שבועות. כל צד עם האגו שלו לפניו ולא מוכן לשמוע שום דבר אחר. אנרגיית החיים בבית משתנה- קמים בבוקר כעוסים, חוזרים כעוסים והילדים סופגים את הכל. האם זה מה שחלמנו עליו כשהקמנו בית משותף? איך חוזרים אחורה ממילים שחותכות קדימה?
      "הבת שלי בת 3 והיום אמרה שהיא כבר ילדה גדולה ולא צריכה מוצץ. כבר שמחנו ובאמת ערכנו טקס פרידה. הכל היה טוב ויפה עד שהגיע הזמן לישון. צרחות אימים ותחנונים שהמוצץ יחזור. מה עליי לעשות עכשיו, לתת או לא?"

      גמילה ממוצץ היא תהליך מורכב עבור הילד אך עוד יותר עבור הוריו. כיצד אנו מגיבים לכך? האם להיכנע לקושי של הילד או לא?

      הבכי של הילד אוטומטית מכניס אותנו ללחץ לספק לו באופן מידי את מה שיקל עליו, אך האם זה מה שהוא באמת צריך?

      אם הילד מראה סימנים שהוא לא בשל לתהליך או כי אתם מרגישים שאינכם פנויים אליו - אל תתחילו אותו. ומרגע שהתחלתם, לא להסתובב לאחור.

      יש חשיבות רבה לאופן שבו ההורים מתפקדים בתהליך הגמילה והצלחתו תלויה בהם אפילו במידה רבה יותר מאשר שהוא תלוי בילד.

      בהדרכת הורים לגיל הרך אנו נבין כיצד לעזור לילד להכיל את התהליך, להבין את הקושי ולעודד אותו בגאווה על היכולת שלו לצלוח את התהליך. כל ילד כמובן יגיב אחרת ולכן בהדרכת הורים לגיל הרך אנו נבין את צרכיו של הילד ומשם נוכל לבנות תוכנית המתאימה לו.

      כפי שאתם מתמודדים עם התהליך- כך הילד יראה וידע כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר.

      מידע נוסף בנושא

      התמודדות הורים עם גיל ההתבגרות

      הנושא של התמודדות עם גיל ההתבגרות יכול להיות לא פשוט להורים וכמובן גם לילדים. אחת הדרכים להתגבר בצורה מיטבית על האתגרים השונים, היא לפנות להדרכת הורים מקצועית. הדרכת הורים כזו יכולה לסייע לכם לקבל נקודות מבט חדשות ומגוון כלים להתמודדות עם אתגרי הגיל המורכב הזה. אם אתם מחפשים מדריכת הורים שתכוון אתכם בדרך להצלחה ותסייע לכם לשפר את התקשורת עם הילדים, פנו לקליניקה של שושי הרשקו. בקליניקה תקבלו הדרכת הורים מקיפה ומקצועית שתעזור לכם לפתור גם את הבעיות הקשות והמתסכלות ביותר.

      התמודדות עם גיל ההתבגרות בעזרת סיוע מקצועי ובלעדיו

      כדי להבין את היתרונות של הדרכת הורים מקצועית כדאי לנסות להבין מה קורה להורים שעוברים את התהליך של התמודדות עם גיל ההתבגרות ללא כל סיוע. בעיות גיל ההתבגרות יכולות לנוע על הטווח שבין מרדנות צפויה לבין בעיות התנהגות חריגות, נטייה לעבריינות, נשירה מהלימודים ושימוש בחומרים ממכרים ומסוכנים. הורים שלא מטפלים בבעיות הללו, עלולים להיגרר לחיים שלמים של יחסים עכורים עם הילדים ושל הילדים עם שאר העולם. כמו כן, הורים אשר מנסים לפתור את הבעיות האלו בעצמם במטרה "לא לכבס בחוץ כביסה מלוכלכת", עלולים לעשות יותר נזק מתועלת ולהחריף בעיות שהיה ניתן לפתור עם הכוונה מקצועית. לעומתם, הורים אשר מחליטים כי להתמודד עם המצב בעזרת הדרכת הורים מקצועית ומודעים לכך שהם צריכים לקבל כלים ברורים מאיש מקצוע מוסמך, מגלים כי הבעיות שלהם ברות פתרון וכי המתבגרים לא מתדרדרים להתנהגויות ותחושות קשות.

      זה הזמן לשים סוף לבלגן של גיל ההתבגרות

      נכון, גיל ההתבגרות זו תקופה לא קלה, אבל זה לא אומר שאתם צריכים לעבור אותה לבד. התמודדות עם גיל ההתבגרות עם סיוע מקצועי של שושי הרשקו – מדריכת הורים מוסמכת – תהיה הרבה יותר קלה ותאפשר לכם לעצור ולבחון את הדברים לפני שיהיה מאוחר מדי. הרשקו מספקת ייעוץ מקצועי להורים לילדים ומתבגרים אשר מעוניינים לשפר את איכות החיים שלהם ושל הילדים. פנו עכשיו להדרכת הורים ועשו את הצעד הראשון בכיוון הנכון.

      איך להתמודד עם גיל ההתבגרות

      כשהילדים מגיעים לגילאי העשרה, הורים רבים תוהים איך להתמודד עם גיל ההתבגרות. מדובר בתקופה שנחשבת למאתגרת ביותר ועלולה לגרום לבעיות שלא היו מוכרות לפני כן. שושי הרשקו היא מדריכת הורים מקצועית המתמחה בטיפול בהורים למתבגרים. בקליניקה שלה תוכלו לקבל מגוון כלים ליישום מידי בבית, לשיפור איכות החיים וההתמודדות עם המתבגרים. עם זאת חשוב לציין כי יש להגיע לטיפול עם פתיחות מחשבתית ורצון אותנטי לשנות את המצב.

      להורים שונים יש גישות שונות לגבי איך להתמודד עם גיל ההתבגרות

      לאנשים שונים יש סגנון הורות שונה, שמנחה אותם לאורך שנותיהם כהורים וזולג גם להתמודדות שלהם עם אתגרי גיל ההתבגרות. בכלליות, ניתן לחלק את הגישות לגבי איך להתמודד עם גיל ההתבגרות לשתיים:

      1. הורים שמרגישים שהם לא זקוקים לסיוע חיצוני וכי אף מטפל או מדריך הורים באמת יוכל להבין את הבעיות הספציפיות של המשפחה. יש גם הורים שלא מעוניינים לערב גורם חיצוני "בצרות המשפחתיות". למרבה הצער, חלק גדול מההורים הללו מגלים שהם טעו ולפעמים הם אף מגלים את זה מאוחר מדי. בעיות שצצות בגיל ההתבגרות ולא מטופלות עלולות להחמיר בשלב מאוחר יותר עד לנקודת האל-חזור ולהעיב על מערכת היחסים של ההורים עם הילדים ועל מצבם הנפשי של המתבגרים.
      2. הורים שמבינים שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם גיל ההתבגרות היא לקבל סיוע מקצועי והדרכת הורים שיאפשרו להם לקבל ראיה חדשה ואובייקטיבית יותר על הסיטואציה ולשפר את התקשורת עם המתבגרים ואת מיומנויות הצבת הגבולות והסמכות ההורית. הורים אלו פותרים בזמן בעיות הקשורות לגיל ההתבגרות ומצליחים להחזיר את איכות החיים למשפחתם ולגדל את המתבגרים באווירה נעימה ומכילה.

      פנו להדרכת הורים ותגלו איך לעבור את גיל ההתבגרות בשלום

      אם גם אתם תוהים איך להתמודד עם גיל ההתבגרות, חשוב מאוד שלא תטאטו בעיות מתחת לשטיח ותפנו בהקדם להדרכת הורים מקצועית. שושי הרשקו היא מדריכת הורים מקצועית המומחית בהכוונת הורים להתמודדות עם גיל ההתבגרות, במטרה לסייע להם ולמתבגרים לעבור את התקופה המאתגרת הזו על הצד הטוב ביותר.

      דילוג לתוכן