מעוניינים בייעוץ ראשוני?

אל תחכו, השאירו פרטים ואחזור בהקדם:




    Israel win

    יחסים בין הורים לילדים

    מערכות יחסים. עד כמה אנחנו באמת יודעים עליהן? כבר מגיל הינקות מחקרים מוכיחים כי מערכות יחסים בין הורים לילדים ובכלל למבוגרים הסובבים אותם מהוות מצע רגשי המאפשר התפתחות תקינה, הן מבחינת הגוף והן מבחינת הנפש, ותפקוד בריא בתחומים קוגניטיביים שונים. במילים אחרות, הסביבה הקרובה של הילד תשפיע על האדם שיהיה כשיגדל. מערכת יחסים משפיעה על התפיסה שבה הילד רואה את העולם, על הערכים והרצונות שלו. לא רק, גם הקשיים והאכזבות שהילד יחווה קשורים רובם למערכות יחסים שהוא ינהל במהלך חייו. הורים, אחים ואחיות, משפחה ככלל והחברה בה אנו חיים. כולם תורמים את חלקם בעיצוב האופי והזהות שלנו במהלך שלבי החיים.

    השפעות רבות מיוחסות ליחסים בין הורים לילדים אותן ניתן למנות כמו כיצד לתקשר, כיצד לחשוב וכיצד לאפשר מגע. חוקי עשה ואל תעשה ובאיזה מצבים אפשר. הילד למעשה מביא לידי ביטוי את היחסים בין הורים לילדים, יחסים אשר מגדירים אותו. היחסים כמראה משקפים איזה ערכים חשובים בבית וכיצד מבטא אותם, דעות ותחושות לגבי נושאים שונים.

    שושי הרשקו, מדריכת הורים ומשפחה, בוגרת לימודי הורות במכון אדלר ובעלת ניסיון עשיר בוותק של מעל לחמש עשרה שנה בהדרכת מספר רב של משפחות והורים, מתארת כי במפגשים רבים הורים מגבשים לעצמם מטרות רבות להטמעת ערכים וחינוך אך לרוב אינם יודעים כיצד לממשן. מה התוצאה? אי התאמה ביחסים בין הורים לילדים, תקשורת לקויה וקבלת תוצאה שגויה משציפינו לה.

    כיצד לבנות באופן נכון יחסים בין הורים לילדים?

    אנו נמצאים בעידן המודרני שבו תרבות השפע חוגגת. אמא ואבא עובדים, קרייריסטים, בעלי חיי חברה. ואיך זה בא לידי ביטוי בתא המשפחתי? רגשות אשם, פינוק יתר, וויתורים ופשרות. ההורים מנסים לפצות את הילדים על הזמן האבוד דרך פתרונות חומריים והקרבת הסמכות. איך בונים סמכות נכונה בת זמננו? כמה לתת ואיפה שמים את הגבול? כיצד בונים יחסים בין הורים לילדים בצורה ששני הצדדים מרוויחים? איך מנחילים את הערכים שחשובים לנו?

    כאשר הורים מנסים לחנך את הילדים שלהם, הם אומרים דברים מסוימים, עושים דברים מסוימים והעניין הוא שלמעשה אף אחד לא לימד אותם מה מומלץ, מה טוב, מה עדיף והאם זה עובד בכלל? כשזה מגיע ליחסים בין הורים לילדים, אין נכון אחד, את זה כולנו יודעים. המפתח הוא הקשבה, לא רק לשמוע, אלא באמת להקשיב. זה לא מבטיח שנצליח לפתור כל בעיה וקושי, אך לפעמים הקשבה היא להיות המשענת עבור הילד וזה כבר חלק מפתרון הבעיה. לתחושת השייכות והאכפתיות אין מחיר, אבל יש לה תוצאות. כשהם מרגישים אהובים, מסוגלים ונחוצים, זה מעלה את הערך העצמי שלהם וכך גם מסגל להם ביטחון עצמי ודימוי חיובי. ומה אנחנו הרווחנו? יחסים טובים ופתוחים.

    שאלות ותשובות על יחסים בין הורים לילדים

    + "כל ערב אותו הסיפור, שנינו מגיעים מאוחר מהעבודה ומה ישר מחכה לנו? שיעורים עם הילד. הוא לא מוכן לעשות אותם לבד. איך גורמים לו לקחת אחריות?"

    • אחריות מתבטאת בדרכים שונות. ביחסים בין הורים לילדים ישנן סיטואציות שבהן עלינו לעזור ולהנחות בצעדים הראשונים. שיעורי בית זה רק חלק. יחד עם זאת, חשוב גם לשחרר ובהדרגה להעביר לילד את האחריות. גם אם זה אומר שיטעה, כך לומדים.

    כדי שהילד יהיה אחראי, יש לאפשר לו עצמאות לכך ולכן אם עוזרים, חשוב לתת שידאג לדברים מסוימים בעצמו כמו הכנת שיעורים. הוא יהיה אחראי לדעת במה יש לו שיעורים, מתי צריך להגיש מטלות ואתם שם רק כדי להראות לו את הדרך למילוי האחריות שלו.

    כי למידה תלווה אותו לעוד הרבה שנים, אך אחריות ועצמאות יסייעו לילד להתפתח ולממש את הפוטנציאל שבו.

    + "רועי בן 7 ונעמה בת 4 שיחקו ביניהם. ואז נעמה הרסה את מה שרועי בנה. רועי התעצבן, לקח לה את השמיכה וזרק לפח. היא לא הפסיקה לבכות וכל כך התעצבנתי על רועי שפשוט צעקתי עליו, הענשתי אותו ואמרתי לו ללכת לחדר. הוא הגדול, איך הוא לא מבין? הייתי צריכה ללמד אותו לקח. מאז עבר כבר שבוע והוא לא מתייחס לנעמה כלל. מה עשיתי לא נכון?"

    • זאת דוגמה לגישת חינוך ישנה שנקטו בה הורים במשך ההיסטוריה. ולמרות ההתקדמות האדירה שנעשתה בכל תחומי החיים, דווקא בחינוך ילדנו נתקענו עם גישות חינוך לא יעילות ומיושנות.

    במשך דורות היחסים בין הורים לילדים היו יחסי כוחות – ההורה יודע ולכן ההורה קובע. אך מעולם לא עצרנו לשאול מה יודע ההורה? למה הוא הקובע? למעשה לא תמיד ההורה יודע ואם יודע אז עד כמה? ולכן הורים היו מכים, מענישים, מנסים ללמד לקחים. מה שהיום פסול ואף מחוץ לחוק.

    בעידן החדש, אנחנו כבר לא מנסים לתקן את הרכב בעצמנו, אלא פונים למוסך. וגם אם אנחנו יודעים לנקות כתמים, נעדיף שמישהו בעל ידע מקצועי ינקה לנו את הספה ואפילו כשאנחנו קונים מכונת כביסה חדשה היא מגיעה עם הוראות הדרכה. אז איך זה שדווקא בתפקיד החשוב ביותר בחיינו, הורות, אנו עדיין פועלים מתוך אינטואיציה?

    שושי הרשקו, מדריכת הורים ומשפחה מציעה אלטרנטיבות לפתירת קשיים ביחסים בין הורים לילדים. בעזרת ידע מקצועי ושיטות חינוך מודרניות תופתעו להגדיר מחדש יחסים בין הורים לילדים באופן שלא ידעתם שאפשר. אז אם גם אתם מרגישים שאתם לא יודעים כיצד אפשר אחרת ושאין בידכם את הכלים המתאימים, הדרכת הורים תפתח לכם דרך לעולם שבו הורות היא רגועה, קלה ומאוזנת.

    לפגישת ייעוץ ראשונית

    השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם





      הסרטונים שלי

      לכל הסרטונים

      שאלות נפוצות - אתם שואלים אני עונה

      יועצת הורים וזוגיות

      אנחנו פשוט רבים על כל דבר, שני עולמות שונים שפשוט לא מתחברים. רציתי שנלך לייעוץ זוגי בצפון והוא לא מאמין בטיפול. אני לא יודעת מה לעשות, אולי עדיף כבר לפרק?
      כשאנו לא מרגישים טוב אנחנו הולכים להיבדק אצל הרופא או כשיש לנו דילמות פיננסיות אנחנו מתייעצים עם בנקאי.
      מסיים יום עבודה עמוס ומחכה להגיע הביתה. עד שסוף סוף אני מגיע, אני נכנס הביתה ומצטער שנכנסתי. כל המטבח מלוכלך, הסירים על השיש, הכלים בכיור והיא פשוט יושבת בסלון רואה טלוויזיה עם הילדים. חשוב לי לאכול ארוחת ערב במטבח מסודר ונקי ונדמה לי שלא אכפת לה בכלל ממה שחשוב לי או שהיא פשוט משאירה הכל לי. זה מוציא אותי מדעתי! מה עליי לעשות?
      מכאן הדרך קצרה. ריבים, צעקות, מילים לא יפות ובקיצור מהומת אלוהים שלא נזכור איך התחילה. מהומה שנמשכת ימים ואף שבועות. כל צד עם האגו שלו לפניו ולא מוכן לשמוע שום דבר אחר. אנרגיית החיים בבית משתנה- קמים בבוקר כעוסים, חוזרים כעוסים והילדים סופגים את הכל. האם זה מה שחלמנו עליו כשהקמנו בית משותף? איך חוזרים אחורה ממילים שחותכות קדימה?
      "הבת שלי בת 3 והיום אמרה שהיא כבר ילדה גדולה ולא צריכה מוצץ. כבר שמחנו ובאמת ערכנו טקס פרידה. הכל היה טוב ויפה עד שהגיע הזמן לישון. צרחות אימים ותחנונים שהמוצץ יחזור. מה עליי לעשות עכשיו, לתת או לא?"

      גמילה ממוצץ היא תהליך מורכב עבור הילד אך עוד יותר עבור הוריו. כיצד אנו מגיבים לכך? האם להיכנע לקושי של הילד או לא?

      הבכי של הילד אוטומטית מכניס אותנו ללחץ לספק לו באופן מידי את מה שיקל עליו, אך האם זה מה שהוא באמת צריך?

      אם הילד מראה סימנים שהוא לא בשל לתהליך או כי אתם מרגישים שאינכם פנויים אליו - אל תתחילו אותו. ומרגע שהתחלתם, לא להסתובב לאחור.

      יש חשיבות רבה לאופן שבו ההורים מתפקדים בתהליך הגמילה והצלחתו תלויה בהם אפילו במידה רבה יותר מאשר שהוא תלוי בילד.

      בהדרכת הורים לגיל הרך אנו נבין כיצד לעזור לילד להכיל את התהליך, להבין את הקושי ולעודד אותו בגאווה על היכולת שלו לצלוח את התהליך. כל ילד כמובן יגיב אחרת ולכן בהדרכת הורים לגיל הרך אנו נבין את צרכיו של הילד ומשם נוכל לבנות תוכנית המתאימה לו.

      כפי שאתם מתמודדים עם התהליך- כך הילד יראה וידע כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר.
      דילוג לתוכן