המסע של משפחת דניאל
“חייבת לשתף אותך”, מספרת לי אם בעיצומו של תהליך הדרכת הורים.
“אתמול היינו במסיבת יום הולדת בגן של הילדה. כ”כ נהניתי. רוני שלנו הייתה מדהימה. פעם הייתי
פוחדת להיות איתה במסיבות האלה. פחדתי שלא תעשה לי סצנה ליד כולם.. אתמול חשתי גאווה.
היא רקדה ושרה ושיתפה פעולה ובכלל לא הציקה לי ולאף ילד”.
איך זה קורה? איך קורה שילדה בת פחות מחמש גורמת להורים לחשוש ממנה? לפחוד
מהתגובות שלה?
למה ילדה בת חמש עושה מה שבא לה? גם דברים שהיא יודעת שאסור.
ולמה היא מסתירה מאיתנו?
כשההורים של רוני הגיעו בפעם הראשונה, פגשתי הורים מיואשים. הם תיארו התנהגות אלימה,
שתלטנית בבית, ונורא מזה גם בגן.
לאחרונה חשו שהילדים מתרחקים ממנה, שאימהות בגן לא מזמינות יותר הביתה.
“הלכתי לפני כמה זמן אחרי שתי אימהות ביציאה מהגן ושמעתי במו אזני, איך אמא א. אמרה לאמא
השנייה: למה את מאפשרת לבת שלך לשחק עם רוני? היא ילדה לא נעימה. אנחנו כבר לא מזמינים
אותה.
זה היה כמו אגרוף לבטן. כול הגוף התכווץ לי.
הן מדברות על הבת שלי! היא כבר מסומנת!”
כך תיארה לי אמא של רוני את המצב.
יש ביניכם שיגידו שזה עניין של גבולות. זה מאד פופולרי היום לשים הכול על גבולות. אין להם
גבולות.. לא יודעים לשים גבול.. הדור הזה ללא גבולות..
אך לא תמיד זה העניין. ולהיפך זה רק יכול להחמיר את הבעיה.
לכן רק איש מקצוע יוכל לראות על מה זה ישב ולכוון.
איש מקצוע מביט בראייה כוללת של התמונה. הוא בודק את מערכת היחסים בבית,
את האווירה המשפחתית ואת דרכי החינוך.
לומד מהי תפיסת החינוך של ההורים, איך נוהג אבא? איך נוהגת אמא? איך מגשרים על פערים
בגישה בין אבא לאמא.
אח נולד? גננת חדשה? אירוע במשפחה?
ילדים טובים מיסודם!
התנהגות מפריעה היא בד”כ בטעות. התנהגות שהילדים פיתחו בטעות כדי לזכות בתשומת לב, או
להרגיש שייכים כשתחושת השייכות שלהם נפגעת. אף ילד לא רוצה להינזף, לקבל עונש, להרגיש
רע.
כולנו זקוקים למילה טובה, לעידוד.
הורים מאוכזבים מתקשים לראות את נקודות האור של הילד. מתקשים לעודד כשהילד מקשה.
הם בעצמם זקוקים לחיזוק.
איש המקצוע העוסק בהדרכת הורים אוסף את האינפורמציה ויודע לכוון את ההורים וגם להעצים
אותם. וכשההורים חזקים ובטוחים בדרך, גם הילד שלהם יכול לערוך שינוי בהתנהגות.
התוצאות ממהרות להגיע. שינוי קטן בתגובת ההורה גורם לשינוי גדול בהתנהגות הילד.
כמה מילים על תהליך של הדרכה הורית:
הדרכה הורית היא התערבות פסיכו חינוכית לשינוי דפוסים של הורות שמטרתה להנחות הורים
להתמודד ולטפל בקשיים של ילדיהם באמצעות לווי רגשי וידע חינוכי לגבי הורות יעילה.
ההורים פוגשים איש מקצוע אשר מסייע להם להתמודד עם הקשיים של הילד. מסייע להם להבין
את הבעיה ואיך לפתור אותה. חשוב מאוד שלב בחירת איש המקצוע. יש לבחור במי שיש לו הכשרה מתאימה רשמית ולא קורס מזורז, ובעל ניסיון רב בתחום.
לרוב ניתן לטפל בקשיים האלה באמצעות ההורים בלי הילדים.
באיזה תחומים נוגעת ההדרכה? בעיות התנהגות, בעיות של קשב וריכוז, וויסות רגשי, ניהול כעסים,
הפרעות תקשורת הפרעות חברתיות וכדומה.
הדרכה הורית פותחה לראשונה ב 1960 ע”י פסיכולוגים לילדים אשר למדו על שיפור בהתנהגות לא
רצויה של ילדים באמצעות התערבות בשינוי ההתנהגות ההורית. ועוד קדמו לכך מעגלי הורים
בהדרכתו של ד”ר אדלר בתחילת המאה הקודמת.
בד”כ הטיפול ממוקד ונמשך מספר מפגשים או מספר חודשים.
בהדרכה הורית ההורים מקבלים ארגז כלים בו הם לומדים התנהגות רצוייה כלפי הילדים, דרכי
חינוך מומלצות, דרכי התנהגות להורים אשר ישפיעו בעקיפין על הילדם.
לעניין שבו פתחתי:
ההורים של רוני, קיבלו כלים להעצים אותה.
להעניק לה מרחב תומך לשיפור תחושת השייכות שלה. להקדיש לה זמן אמא או אבא במהלך
השבוע ללא האחים האחרים במשפחה.
ללמוד להקשיב לניואנסים של צרכים ולא רק למילים. להבין מה נחוץ לרוני.
לתווך לה זמן ומציאות כדי למנוע סצנות לא נעימות.
למשל: אנחנו נזמין חבר/ה הביתה ומה יהיה בזמן שהם יהיו אורחים שלך..
או אנחנו נלך לגן המשחקים ומה יקרה שם ומה לא נרשה.
איך מסיימים מפגש עם חברות בבית? איך מסיימים מפגש כשאת אצל חברות?
ההורים למדו כיצד להכיל כאב של רוני ולא לזלזל בו.
לראות איפה קשה לה ואיך הם יכולים ללוות את הקושי הזה ולאפשר לה להתמודד..
ההורים גם שינו דפוסים שלהם. חישבו מחדש סדרי עדיפות, בדקנו מה בתגובות שלהם גורם
לילדה להסתיר ואיך אפשר אחרת.
להבין שעל מזבח החינוך מקריבים לפעמים את היחסים וללא יחסים טובים קשה מאד לחנך.
רוני שהייתה ילדה עקשנית למדה גמישות( קודם למדו זאת ההורים)
רוני שכבר ידעה להסתיר דברים מההורים, התחילה להיפתח. (כשההורים למדו להגיב אחרת
גם לדברים פחות נעימים)
רוני שהציקה לילדים בגן, למדה דרך להיות חלק מהחבורה במקום להפריע ולהציק.
לפגישת ייעוץ ראשונית
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
שאלות נפוצות - אתם שואלים אני עונה
יועצת הורים וזוגיות
גמילה ממוצץ היא תהליך מורכב עבור הילד אך עוד יותר עבור הוריו. כיצד אנו מגיבים לכך? האם להיכנע לקושי של הילד או לא?
הבכי של הילד אוטומטית מכניס אותנו ללחץ לספק לו באופן מידי את מה שיקל עליו, אך האם זה מה שהוא באמת צריך?
אם הילד מראה סימנים שהוא לא בשל לתהליך או כי אתם מרגישים שאינכם פנויים אליו - אל תתחילו אותו. ומרגע שהתחלתם, לא להסתובב לאחור.
יש חשיבות רבה לאופן שבו ההורים מתפקדים בתהליך הגמילה והצלחתו תלויה בהם אפילו במידה רבה יותר מאשר שהוא תלוי בילד.
בהדרכת הורים לגיל הרך אנו נבין כיצד לעזור לילד להכיל את התהליך, להבין את הקושי ולעודד אותו בגאווה על היכולת שלו לצלוח את התהליך. כל ילד כמובן יגיב אחרת ולכן בהדרכת הורים לגיל הרך אנו נבין את צרכיו של הילד ומשם נוכל לבנות תוכנית המתאימה לו.
כפי שאתם מתמודדים עם התהליך- כך הילד יראה וידע כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר.