הדרכת צוותי חינוך
העידן החדש שינה את התפיסה החינוכית הן בבתים והן בבתי הספר ובגנים.
הסמכות ההורית והמורית השתנתה. אבל אף אחד לא הכין את המחנכים
באשר הם לשינויים האלה.
הדרכת צוותי חינוך עוסקת בגישה החינוכית המודרנית והקשיים שהיא מזמנת
והשפעתה על התמודדות הצוותים החינוכיים מול ההורים.
המשולש: הורה – ילד – דמות חינוכית.
פעם הורה היה הורה, וילד היה ילד.
פעם הייתה יראת כבוד למורים.
מסיבות רבות שלא כאן המקום להרחיב עליהם, הדברים האלה שונים היום.
מטרתה של הדרכת צוותי חינוך , להרחיב את ארגז הכלים של אנשי חינוך או
כל מי שעובד ומטפל בילדים. להתאים את האווירה הכללית לחינוך היומיומי.
לענות לצרכים של הקידמה בכול תחום כישורי החיים ומיומנויות חשובות
להצלחת הילדים כאנשים בוגרים.
כשאנחנו בונים בית, אנחנו פונים למהנדס.
כשאנחנו רוצים לקנות מכונית, אנחנו פונים לחוות דעת מגורם מקצועי .
יש מי שמשתמש במעצבת פנים לעיצוב הבית ובסטייליסטית לקניית בגדים.
ומה בקשר לחינוך הילדים? כמה אנשי חינוך מתמחים גם בצרכים הנפשיים של
ילדים?
מבלי לפגוע חלילה בכבודם של מורים ומורות. הידע שלהם רב אך לא תמיד
בתחום הנפשי של ילדים. יכול להיות מורה מוכשר וטוב בתחום המתמטיקה ,
אין זה הופך אותו לאיש חינוך!
מורה נפלאה לספרות אינה בהכרח מבינה התנהגויות של ילדים.
הצרכים הפסיכולוגים של ילדים הם רבים ושונים. בעבר הכירו זאת פחות, ושמו
דגש בעיקר על הכוונה לימודית. מטרות והישגים בתחום הלימודים.
בעידן שלנו – יש דגש רחב יותר על צרכים אלה, ועל פיתוח מיומנויות הנדרשות
בעולם המודרני.
בצעדיי הראשונים כמורה, ידעתי הרבה על שיטות לימוד ומעט מדי על
התנהגויות ילדים. מה שגרם לי להרחיב דעת בנושא ולהפוך אותו לתחום
עיסוקי היחיד ולייעודי.
יש בקרב אנשי חינוך גם רבים שלא יודעים דבר, שמעולם לא הוכשרו או
שההכשרה שלהם הייתה בסיסית, אך לא מספקת. האם יכול להיות שיש
מטפלות שמטפלות בילדים שלנו ואין להם הכשרה מיוחדת בתחום הצרכים
הפסיכולוגים של ילדים? בהבנת התנהגויות של ילדים?
במשמעות התפקיד והשלכות על חיי הילדים?
איך מגיבים במצבים שונים? מה עושים כשהסבלנות נגמרת? מה אסור
ומה מותר?
בנוסף, אל מול אתגרי התקופה, הכוללים החרפת אלימות, פגיעה בסמכות
המבוגר, הדרכת צוותי חינוך היא הכרחית.
מהם התכנים הנלמדים בהדרכת צוותי חינוך?
גישות חינוכיות, גיבוש תפיסה חינוכית תואמת את העולם שלנו. הבנת המטרה
החינוכית? מהי הסמכות המורית החדשה? הבנת התנהגויות של ילדים,
בחינת המטרה הפסיכולוגית אשר מניעה את הילדים.
ההדרכה כוללת סוגיות בתקשורת מקרבת כמו: איך להקשיב? איך להגיב?
מהותה של ההקשבה, מודעות עצמית, המורה כמנהיג, השפעת איש החינוך על
הילד ועוד..
” אל תצפה שהילד שלך יהיה כמוך, אל תצפה שיהיה מה שאתה רוצה,
תן לו להיות הוא” יאנוש קורצ’אק
לפגישת ייעוץ ראשונית
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
שאלות נפוצות - אתם שואלים אני עונה
יועצת הורים וזוגיות
גמילה ממוצץ היא תהליך מורכב עבור הילד אך עוד יותר עבור הוריו. כיצד אנו מגיבים לכך? האם להיכנע לקושי של הילד או לא?
הבכי של הילד אוטומטית מכניס אותנו ללחץ לספק לו באופן מידי את מה שיקל עליו, אך האם זה מה שהוא באמת צריך?
אם הילד מראה סימנים שהוא לא בשל לתהליך או כי אתם מרגישים שאינכם פנויים אליו - אל תתחילו אותו. ומרגע שהתחלתם, לא להסתובב לאחור.
יש חשיבות רבה לאופן שבו ההורים מתפקדים בתהליך הגמילה והצלחתו תלויה בהם אפילו במידה רבה יותר מאשר שהוא תלוי בילד.
בהדרכת הורים לגיל הרך אנו נבין כיצד לעזור לילד להכיל את התהליך, להבין את הקושי ולעודד אותו בגאווה על היכולת שלו לצלוח את התהליך. כל ילד כמובן יגיב אחרת ולכן בהדרכת הורים לגיל הרך אנו נבין את צרכיו של הילד ומשם נוכל לבנות תוכנית המתאימה לו.
כפי שאתם מתמודדים עם התהליך- כך הילד יראה וידע כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר.